۱۳۸۸ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

1- آشنايي باعكاسي درجهان امروز

عكاسي دراواسط قرن 19 بوجودآمدوباپيدايش خودشكل كاملاًنويني ازارتباطات بصري رابوجودآورد.اين شكل كاملاً جديد ،‌متفاوت ازسايرانواع هنرهاي تجسمي است وتفاوت آن باسايرهنرهاي تجسمي بيش ازهرچيزبه ابزاري مربوط مي شودكه خالق اين شكل است يعني دوربين . بااختراع دوربين ، امكان ثبت تصويري واقعيت ، دريك لحظه معين به وجودآمدوهنرهاي عكاسي به سرعت درزندگي مردم رخنه نود.عكاسي درايران درسه ويژگي دارد : 1- علمي 2- صنعتي 3- هنري توامان دارا مي باشد .

2- آشنايي باتاريخچه عكاسي درجهان :
اين وسيله ساده را(ابن هيثم) دانشمند مسلمان قرن 5 هجري / يازدهم ميلادي براي مشاهده كسوف به كاربرده بودونقاشان ايتاليايي ازقرن شانزدهم ميلادي آن رابراي طراحي دقيق منظره هاوملاحظه دورنمايي صحيح به كارمي برند .اتاقك تاريك :عبارت است ازجعبه يااتاقكي كه برروي يكي ازسطوح آن روزنه اي ريز ، تعبيرشده است .نورازروزنه عبوركرده ، تصويري نسبتاً واضح اماوارونه برروي سطح مقابل تشكيل مي دهد .تصويربدست آمده بااين روش ، بسيارواقعي بوده وازپرسپكتيوصحيحي برخورداراست .

3- آشنايي باتاريخچه عكاسي درايران :
ورودعكاسي به ايران به دوران قاجاربازميگردد .نخستين دستگاه عكاسي به درخواست محمدشاه قاجارازكشورهاي روسيه وانگلستان به دربارايران واردشد .طبق منابع تاريخي ، اولين دستگاه عكاسي ايران ، هديه اي ازجانب امپراطورروسيه بودكه توسط ديپلملت جوان روس ، نيكلاي پاولف به ايران آورده شدودراواسط دسامبر1842 مطابق باپايان آذر1221 ه .ش نخستين عكسبرداري درايران به روش داگرئوتيپ توسط وي انجام شد .دراين زمان ناصرالدين شاه قاجارنيزتمايل فراواني به عكاسي داشت شخصاً به عكاسي مي پرداخت .موضوع بيشتراين عكس ها ،‌شخص وي ، زنان حرمسرا، وقايع روزمره كاخ سلطنتي وچهره برخي رجال درباراست .
4- آشنايي باساختمان دوربين :
  1. 1- لنز 2- ديافراگم 3- فيلم برگردان (تعويض كننده فيلم)
  2. 4- اتاقك تاريك 5- نورسنج 6- شمارشگرفيلم
  3. 7- شاتر(مسدودكننده) 8- منظره ياب 9- دكلانژور

  4. 5- آشنايي باانواع فيلم هاي ويژه وكاربردآنها
الف ) فيلم هاي مادون قرمز(I.R) : ازاين فيلم هابيشتردرحوزه هاي علمي ،‌پزشكي ، صنعتي ونظامي وگاهي نيزبراي خلق تصاويرويژه توسط عكاسان استفاده مي شود .فيلم هاي مادون قرمزنسبت به پرتوهاي نوربسيارحساس بوده وبايددرتاريكي كامل دردوربين جاگذاري شوند .ب ) فيلم هاي ماوراي بنفش (U.V) ج) فيلم هاي پلارويدد) صفحات موسوم به C.D : C.D هاديسك هايي هستندكه تصويررابه صورت مغناطيسي ضبط مي كنند.دوربين هاي ويژه اي آن هاراعكسبرداري كرده ونيازبه ظهوروچاپ شيميايي ندارند .

6- حساسيت فيلم ها نسبت به نور:
- فيلم هايي باحساسيت فوق العاد كم بين 3 تا13 ISO حساسيت دارند .- فيلم هايي باحساسيت كم بين 16 تا32 ISO حساسيت دارند .- فيلم هايي باحساسيت متوسط بين 48 تا164 ISO حساسيت دارند .- فيلم هايي باحساسيت زياد بين 200 تا400 ISO حساسيت دارند .- فيلم هايي باحساسيت فوق العاد زياد بين 800 تا6400 ISO حساسيت دارند .

7- شناسايي اصول جاگذاري فيلم دردوربين :
- قراردادن فيلم دردوربين وخارج نمودن آن راحتماً درسايه انجام دهيدتاورودنوربه فيلم وسياه شدن آن جلوگيري گردد .2- ضامن پشت دوربين رافشارداده يابالا بكشيديادردوربين بازشود.3- كاست فيلم رادرمحل مخصوص قراردهيد .4- سرفيلم رااندكي بيرون كشيده ودرشياريامحل مخصوص خورقراردهيد .5- پس ازاستقراركامل فيلم آن رايك دوركامل به دورقرقره جلوببريد .6- درپشت دوربين راببنديدوبه كمك اهرم جمع كننده فيلم رامقداري به عقب برگردانيدتادوربين آماده شود .7- براي حصول اطمينان بيشتريك بارديگهمزمان باجلوبردن فيلم به اهرم جمع كننده نگاه كنيد .اگراهرم چرخيدفيلم صحيح جاافتاده است .

8- آشنايي باانواع عدسي ها:
- عدسي محدب (همگرا ،كوژ) = دوطرف عدسي نازك ووسط آن ضخيم است .كه اين عدسي هابه انواع مختلف دوكوژ، تخت كوژ وهلالي هم گراتقسيم مي شوند .- عدسي مقعر(واگرا ،كاو) اگردوطرف عدسي ضخيم ووسط آن نازك باشد عدسي مقعراست .

9- آشنايي باروش هاي نورپردازي :
- نورپردازي ضدنور(سايه مانند)- نورپردازي تك نور- نورپردازي بادومنبع
10-آشنايي باابزارووسايل نورپردازي
:- منابع نورمصنوعي - وسايل سنجش نور (نورسنج – فلاش متر و......) - پخش كننده نور- سطوح گوناگون بازتابنده نوريارفلكتورها- ميزنور (ميزكار)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر